Już jutro tj. 1 lutego, zgodnie z zapowiedziami, kolejni przewoźnicy rozpoczną realizację kursów z Dworca Lublin. Firmy Contbus Olszak Sp. j. oraz SINDBAD Sp. z o.o. zakończyły procedurę zmiany dworca. Tym samym zrealizują dziennie blisko 30 kursów do Warszawy, Opola, Chełma i Nowego Dworu Mazowieckiego.
Od 1 lutego z Dworca Lublin przewoźnicy będą realizować blisko 200 kursów w 34 kierunkach. Stanowić to będzie ok. 35% dostępnego potencjału całego rynku krajowego, a to faza startowa zmian.
Przewoźnik Contbus będzie realizował kursy z Dworca Lublin do Warszawy, wykorzystując jednocześnie możliwość zatrzymywania się na przystanku Dworzec Główny PKS 04, który dotychczas był nieodstępny dla komunikacji „busowej. Taka opcja jest możliwa dzięki realizacji postulatów pojawiających się na etapie spotkań z przewoźnikami i ich stowarzyszeniam, jeszcze przed uruchomieniem obiektu. Wówczas kilkudziesięciu z nich skorzystało z możliwości udziału w wizji lokalnej na terenie nowego dworca jeszcze przed jego otwarciem, jak i budynku socjalnego z parkingiem. Wówczas przedsiębiorcy mogli zobaczyć z bliska kompleks dworcowy, warunki tam panujące oraz poznać zasady ruchu drogowego i korzystania z obiektu. To wtedy zgłaszane były postulaty dotyczące przenosin na dworzec. Efektem tych rozmów są m.in. decyzje o możliwości korzystania z przystanków, które dotychczas były niedostępne dla komunikacji busowej np. przystanek Dworzec Główny PKS 04, Tarasy Zamkowe 01 czy przystanki w kierunku Krasnegostawu. Ponadto zrealizowano na wniosek przewoźników, lokalizację buspasów na al. Unii Lubelskiej.
Nadmienię, że prawie 50 % wszystkich przewoźników (czyli połowa funkcjonujących obecnie na rynku krajowego) uzgodniła zasady korzystania z Dworca Lublin tzn. złożyli do ZTM wniosek, otrzymali tzw. promesę czyli przydzielono ich do konkretnego stanowiska i nadano stosowne uprawnienie o możliwości korzystania z Dworca Lublin. Z dokumentem „promesy” każdy przewoźnik kieruje się do organu wydającego zezwolenie uruchamiając procedurę. W większości przypadków jest to Marszałek Województwa Lubelskiego, ale są też inne organy zezwalające np. Mazowiecki czy Małopolski Urząd Wojewódzki. Ponadto, ten proces wymaga uzgodnień i opinii zarządców przystanków na trasie (gminnych, powiatowych czy wojewódzkich) i formalnego uzgodnienia starostów terenów przez które przebiega linia. Tym samym jest to proces dość złożony i jego czas trwania jest różny w zależności od zasięgu linii czy liczby przystanków. Dotyczy to m.in. kierunków takich jak: Zamość, Puławy, Opole Lubelskie, Kraśnik, Tomaszów Lubelski, Milejów, Parczew, Włodawa, Biała Podlaska, Przemyśl, Kraków, Poznań, Toruń, Bydgoszcz.
Zasadniczej części kierunków podlubelskich należy się spodziewać w lutym-marcu (np. Puławy, Opole, Kraśnik, Nałęczów). Chodzi o to, żeby przewoźnicy równocześnie rozpoczęli odjazdy w danym kierunku. Takie rozwiązanie zostało ustalone z przewoźnikami, w celu uniknięcia sytuacji, że np. jeden przewoźnik na kierunku nie uzyskał zezwolenia.
Krótko mówiąc w stosunku do połowy przewoźników toczy się obecnie postępowanie (została wydana niezbędna dokumentacja przez ZTM).
W efekcie, w lutym – marcu z Dworca Lublin odjeżdżać będzie 60% przewoźników z całego rynku w ok. 70 kierunkach.